Стаття спрямована на вивчення впливу засобів масової інформації, зокрема медіа, на фізичне виховання
молоді. Висвітлено ключові компоненти досліджуваного поняття та їх взаємозв’язок крізь призму вивчення праць
провідних дидактів. Розкрито роль засобів медіа у формуванні інтересу до фізичної активності та спорту серед
молодого покоління. Аналізуються різні види медіа, такі як телебачення, радіо, Інтернет, а також їхні
можливості в контексті популяризації здорового способу життя та фізичної культури. Досліджуються
методичний інструментарій організації впливу медіа на фізичне виховання, а також визначаються перспективи
для його оптимізації з метою підвищення активності та інтересу молоді до здорового способу життя.
Акцентується увага на виховному потенціалі використання засобів масової інформації, зокрема медіа, у фізичному
вихованні молоді, що відкриває широкі перспективи для привертання уваги та залучення молодого покоління до
здорового способу життя. Проаналізовано способи впливу медіа на свідомість молоді з метою популяризації
фізичного виховання та здорового способу життя.
The article is aimed at studying the influence of mass media, in particular media, on the physical education of young
people. The key components of the concept under study and their interrelation through the prism of research of leading
didactics are highlighted: physical education, mass media, media, propaganda, information. The role of media in forming
interest in physical activity and sports among the younger generation is revealed. Various types of media, such as television,
radio, and the Internet, are analyzed, as well as their capabilities in the context of promoting a healthy lifestyle and Physical
Culture. The article examines the positive and negative aspects of the influence of media on physical education, as well as
identifies prospects for optimizing this interaction in order to increase the activity and interest of young people in a healthy
lifestyle. Attention is focused on the educational potential of using mass media, in particular media, in the physical
education of young people, which opens up broad prospects for attracting attention and attracting the younger generation
to a healthy lifestyle. The article analyzes the ways of media influence on the consciousness of young people in order to
promote physical education and a healthy lifestyle: highlighting the importance of physical activity through the media;
using games and applications for physical activity; broadcasting sports events and competitions; virtual training and
instructions; creating online resources for physical activity. The research is based on current scientific approaches that
reflect trends in changes in the physical education of young people under the influence of media in the modern Information
Society. The authors draw conclusions and recommendations on the effective use of media to promote a healthy lifestyle
and maintain physical activity among young people.