Materials for English learning for the students of medical specialties

Show simple item record

dc.contributor.author Rusalkina, L. en
dc.contributor.author Grigoryev, E. en
dc.contributor.author Русалкіна, Л. Г. ua
dc.contributor.author Григор’єв, Є. О. ua
dc.date.accessioned 2023-05-11T07:17:29Z
dc.date.available 2023-05-11T07:17:29Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Rusalkina L., Grigoryev E. Materials for English learning for the students of medical specialties // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2023. Випуск 1 (142). С. 54–60. en
dc.identifier.uri https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/12770
dc.description.abstract The current stage of development of Ukraine's international relations with other countries requires a revision of the foreign language teaching process in higher school. Special emphasis should be paid to the effectiveness of foreign language learning. The expansion of international contacts highlights the need for training a specialist who can communicate with representatives of other countries not only at the domestic level, but also in professional activities. First of all, this concerns specialists in those professions in which there is intercultural communication (international internships, participation in international conferences). The English learning process of many Ukrainian medical colleges and universities is mainly based on non-authentic materials. Few studies have been conducted to explore the implications of authentic and non-authentic materials in learning English for Specific Purposes (ESP), for medicine in particular. The current study explores students’ perception of these resources in learning medical English. In order to optimize the learning process, a comparative analysis of English language manuals for medical professionals was made. The data were obtained on the basis of a questionnaire filled out by medical students of two universities. The students were required to assess different aspects of both authentic and non-authentic materials. The ultimate goal of the analysis is to determine the educational efficiency of the afore-mentioned textbooks and the students’ motivation for English learning. Analyzing the effectiveness of training future medical specialists for professional communication, the following methods were used: descriptive, statistical and empirical methods: observation, testing, and questionnaires. The findings showed that the participants had positive attitudes toward using authentic resources and that they preferred them to non-authentic ones. Authentic resources provide a beneficial effect on the development of students’ language skills in their professional area. The prospects of further studying in the in-depth analysis of different ways of optimizing English language proficiency. en
dc.description.abstract Сучасний етап розвитку міжнародних відносин України з іншими країнами вимагає перегляду процесу викладання іноземних мов у вищій школі. Особливу увагу слід приділити ефективності вивчення іноземної мови. Розширення міжнародних контактів актуалізує необхідність підготовки фахівця, здатного спілкуватися з представниками інших країн не лише на побутовому рівні, а й у професійній діяльності. Насамперед це стосується фахівців тих професій, у яких існує міжкультурна комунікація (міжнародне стажування, участь у міжнародних конференціях). Процес вивчення англійської мови в багатьох українських медичних коледжах та університетах переважно базується на неавтентичних матеріалах. Було проведено небагато досліджень для вивчення впливу автентичних і неавтентичних матеріалів на вивчення англійської мови спеціального призначення, зокрема для медицини. Поточне дослідження вивчає сприйняття студентами цих ресурсів під час вивчення медичної англійської мови. З метою оптимізації навчального процесу проведено порівняльний аналіз англомовних посібників для медичних працівників. Дані були отримані на основі анкети, заповненої студентами-медиками двох університетів. Студенти повинні були оцінити різні аспекти як автентичних, так і неавтентичних матеріалів. Кінцевою метою аналізу є визначення навчальної ефективності зазначених підручників та мотивації студентів до вивчення англійської мови. Для аналізу ефективності підготовки майбутніх спеціалістів-медиків до професійного спілкування використовувалися такі методи: описовий, статистичний та емпіричний: спостереження, тестування, анкетування. Висновки показали, що учасники позитивно ставляться до використання автентичних ресурсів і віддають перевагу їм перед неавтентичними. Автентичні ресурси сприятливо впливають на розвиток мовних навичок студентів у їхній професійній сфері. Перспективи подальшого вивчення в поглибленому аналізі різних способів оптимізації володіння англійською мовою. uk_UA
dc.language.iso en en
dc.subject authentic textbooks en
dc.subject non-authentic textbooks en
dc.subject professional communication en
dc.subject English for Specific Purposes (ESP) en
dc.subject автентичні підручники uk_UA
dc.subject неавтентичні підручники uk_UA
dc.subject професійне спілкування uk_UA
dc.subject англійська мова спеціального призначення uk_UA
dc.title Materials for English learning for the students of medical specialties en
dc.title.alternative Матеріали для вивчення англійської мови для студентів медичних спеціальностей uk_UA
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account