У статті розглянуто суть національно-патріотичного виховання молоді в
контексті викликів, зумовлених російською збройною агресією проти України.
Охарактеризовано основні складники та завдання національно-патріотичного виховання.
Зосереджено увагу на формуванні в молоді української національної ідентичності,
патріотичної свідомості, відповідальної громадянської позиції та готовності захищати
національні інтереси.
Проаналізовано нормативно-правову базу в сфері національно-патріотичного
виховання. Особливу увагу звернуто на Закон України «Про основні засади державної
політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності», що
врегульовує сфери національно-патріотичного та військово-патріотичного виховання.
Наголошено на тому, що сучасний виховний процес у закладах освіти здійснюється
в період сплеску патріотизму й героїчної боротьби українського народу за свободу,
незалежність і територіальну цілісність України. Героїзм сучасних воїнів, які ціною
власного життя захищають Україну від російської навали, має стати невід’ємним і
надважливим компонентом національно-патріотичного виховання молодого покоління.
Висвітлено нові акценти, сучасні підходи та форми реалізації національно-патріотичної
складової виховного процесу в умовах воєнного стану. Окреслено напрями розвитку
національно-патріотичного виховання, що мають на меті сформувати нове покоління українців,
громадян-патріотів, які діють згідно з національними та європейськими цінностями.
Акцентовано на тому, що національно-патріотичне виховання, яке є однією із пріоритетних
справ держави та суспільства, має бути системним і безперервним процесом, що бере початок із
раннього дитинства та триває впродовж усього життя.
The article reviews the essence of the national-patriotic education of the youth
in the context of the challenges caused by the Russian military aggression against Ukraine. It
described the main constituents and aims of national-patriotic education. The focus is made on the
need to foster Ukrainian national identity among the youth, to instill patriotic conscience,
responsible civic stance, and readiness to protect national interests.
The author analyzes laws and regulations in the national-patriotic education domain.
Special attention is drawn to the Law of Ukraine “On the Main Principles of State Policy in the
Field of Establishing Ukrainian National and Civic Identity” which regulates the fields of nationalpatriotic and military-patriotic education.
It is emphasized that educational process in educational establishments today is carried out
during an uplift of patriotism and heroic struggle of the Ukrainian people for freedom, independence and territorial integrity of Ukraine. The heroism of the warriors who sacrifice their
lives today to protect Ukraine from the Russian invasion should become an integral and
cornerstone part of national-patriotic education of the younger generation.
The article focuses on new aspects, modern approaches and forms of actuating nationalpatriotic constituent of educational process during wartime. It defines the directions for developing the
national-patriotic education aimed at growing a new generation of Ukrainians as patriotic citizens who
would act based on national and European values. An emphasis is made on the thesis that nationalpatriotic education, being one of the priority matters for the state and society, should be a systematic
and ongoing process stemming from the early childhood and lasting throughout all lifetime.