На сьогоднішній день впровадження інноваційних технологій
в освітній процес є нагальною потребою, оскільки вони сприяють підвищенню
якості підготовки здобувачів освіти до їх майбутньої професійної діяльності.
Використання інноваційних технологій у навчанні майбутніх медичних
фахівців відкриває нові можливості для розвитку змішаної та дистанційної
освіти, модернізуючи її та трансформуючи до вимог часу. Метою статті було
проаналізувати вплив такої інноваційної технології, як віртуальна реальність,
на підвищення якості медичної освіти в Україні. Розглянуто дистанційну
форму навчання, як одну із ключових форм здобуття освіти в Україні в умовах
повномасштабного вторгнення. Проаналізовано основні категорії цифрових
технологій та ресурсів, які використовуються у медичних закладах вищої
освіти для забезпечення дистанційного навчання. Визначено, що окрім
розглянутих цифрових ресурсів та онлайн-платформ останнім часом зростає
роль інших технологій навчання. Тому для удосконалення освітнього процесу
у медичних закладах освіти та підвищення рівня професійної спрямованості
майбутніх лікарів активно впроваджуються різні інноваційні технології,
однією з яких є віртуальні реальність. З’ясовано, що технології віртуальної
реальності стають дедалі поширенішими в медичній освіті завдяки численним
перевагам, які вони пропонують. До цих переваг було віднесено: максимальна
наближеність до реальності, попередження помилок, збільшення
інтерактивності, зменшення витрат, підвищення мотивації. Завдяки цим
перевагам віртуальна реальність стає популярним інструментом у медичній освіті, допомагаючи підготувати майбутніх фахівців до викликів клінічної
практики. Значний потенціал як освітній інструмент у підготовці майбутніх
медичних фахівців виявляє також технологія 3D-моделювання. За допомогою
цієї технології здобувачі освіти можуть досліджувати різні біологічні
структури і процеси, коли ще не мають доступу до реальних пацієнтів. Одним
з ефективних способів підготовки майбутніх медичних фахівців є також
використання методики віртуальних пацієнтів. Навчання з використанням
віртуальних пацієнтів імітує професійну взаємодію, де здобувачі освіти
ставлять себе на місце лікаря, розвиваючи навички, оцінюючи ефективність
рішень щодо діагнозу та плану лікування, і несуть відповідальність за наслідки
своїх дій. Цей реалістичний підхід створює емоційну атмосферу, що сприяє
кращому засвоєнню матеріалу та підвищує якість освіти. Загалом, впровадження віртуальної реальності у медичну освіту в Україні є перспективним
напрямом її розвитку, який може значно підвищити якість навчання. З огляду
на те, що ця технологія стає більш доступною та інтегрованою в освітні
програми, вона має всі шанси стати незамінним інструментом у формуванні
компетентних і впевнених медичних фахівців.
Today, the introduction of innovative technologies into the educational process is an urgent need, as they help improve the quality of training students for their future professional activities. The use of innovative technologies in the training of future medical specialists opens up new opportunities for the development of mixed and distance education, modernizing it and transforming it to the requirements of the times. The purpose of the article was to analyze the impact of such an innovative technology as virtual reality on improving the quality of medical education in Ukraine. Distance learning is considered as one of the key forms of obtaining education in Ukraine in the conditions of a full-scale invasion. The main categories of digital technologies and resources used in medical institutions of higher education to provide distance learning are analyzed. It was determined that in addition to the considered digital resources and online platforms, the role of other learning technologies has been growing recently. Therefore, in order to improve the educational process in medical educational institutions and increase
the level of professional orientation of future doctors, various innovative technologies are being actively implemented, one of which is virtual reality. It has
been found that virtual reality technologies are becoming more and more common in medical education due to the many advantages they offer. These advantages
included: maximum closeness to reality, error prevention, increased interactivity, reduced costs, and increased motivation. Due to these advantages, virtual reality is becoming a popular tool in medical education, helping to prepare future professionals for the challenges of clinical practice. 3D modeling technology also
shows significant potential as an educational tool in the training of future medical professionals. With the help of this technology, students can study various biological structures and processes when they do not yet have access to real patients. One of the effective methods of training future medical specialists is the use of virtual patients. Learning with virtual patients simulates a professional interaction where learners put themselves in the doctor's shoes, developing skills, evaluating the effectiveness of diagnostic decisions and treatment plans, and taking responsibility for the consequences of their actions. This realistic approach creates an emotional atmosphere that contributes to better assimilation of the material and increases the quality of education. In general, the implementation of virtual reality in medical education in Ukraine is a promising direction of its development, which can significantly improve the quality of education. As this technology becomes more accessible and integrated into educational programs, it has every chance of becoming an indispensable tool in the formation of competent and confident medical professionals.