Упродовж 2016–2019 років було обстежено 110 членів командного складу торговельного морського флоту (КТФ) та 70 командирів пасажирського флоту (КПФ). Досліджено структурно-феноменологічну характеристику агресивності і ворожих реакцій у командного складу торговельного і пасажирського морського флотів, як деструктивної відповіді особистості на наднормові професійні стрес-фактори, залежно від специфіки їх професійної діяльності. Показано, що КТФ характеризуються більшою інтенсивністю проявів агресивності, які виражені в них на рівні підвищених значень та мають більшу кількість осіб з високим рівнем їх вираженості, порівняно з КПФ, які демонструють середню інтенсивність проявів та більшу кількість осіб з низьким рівнем агресивних проявів. Це відбувається за рахунок підвищення таких складових агресивності, як роздратування і вербальна агресія, на тлі середніх показників схильності до фізичної агресії. Переважна більшість командирів обох видів морського флоту виявляють реакції ворожості підвищеного рівня вираженості, хоча серед КПФ кількість осіб з середнім її рівнем є більшою, ніж серед КТФ. Це свідчить про наявність деструктивного вектора афективно-поведінкового реагування у зазначеного контингенту. Цьому частково сприяє підвищене відчуття провини, яке відмічається як в цілому по вибірках, так і у більшої кількості КПФ, порівняно з КТФ.
During 2016–2019, 110 members of the command staff of the Merchant Navy (KTF) and
70 commanders of the passenger fleet (KPF) were surveyed. The study included the use of clinical and
psychopathological, psychodiagnostic and statistical methods. The purpose of the work is to provide
structural and phenomenological characteristics of aggression and hostile reactions in the command staff
of the merchant and passenger navy, as a destructive response of the individual to excessive occupational
stressors, depending on the specifics of their professional activities. Design, contingent and research
methods. KTF are characterized by a higher intensity of manifestations of aggression, which are expressed
in them at the level of increased values, and have a higher number of people with a high level of their
severity, compared with KPF, which show a medium intensity of manifestations and a higher number of
people with a low level of aggressive manifestations. This is due to an increase in such components of
aggression as irritation and verbal aggression, against the background of average susceptibility to physical
aggression. The vast majority of commanders of both types of navy show hostility reactions of increased
severity, although among the CPF the number of people with an average level is higher than among the
CTF. This indicates the presence of a destructive vector of affective-behavioral response in this contingent.
This is partly due to the increased sense of guilt, which is observed both in the sample as a whole and in
a larger number of KPF, compared with KTF. The obtained data should be taken into account when
developing specific measures of psychotherapy and psychoprophylaxis for this contingent, which is the
perspective of this study.
В течение 2016–2019 годов было обследовано 110 членов командного состава торгового морского флота (КТФ) и 70 командиров пассажирского флота (КПФ). Исследовали структурно-феноменологическую характеристику агрессивности и враждебных реакций у командного состава торгового и пассажирского морского флотов, как деструктивного ответа личности на сверхурочные профессиональные стресс-факторы, в зависимости от специфики их профессиональной деятельности. Показано, что КТФ характеризуются большей интенсивностью проявлений агрессивности, выраженые у них на уровне повышенных значений, и имеют большее количество лиц с высоким уровнем их выраженности по сравнению с КПФ, которые демонстрируют среднюю интенсивность проявлений и большее количество лиц с низким уровнем агрессивных проявлений. Это происходит за счет повышения таких составляющих агрессивности, как раздражение и вербальная агрессия, на фоне средних показателей склонности к физической агрессии. Подавляющее большинство командиров обоих видов морского флота проявляют реакции враждебности повышенного уровня выраженности, хотя среди КПФ количество лиц со средним ее уровнем больше, чем среди КТФ. Это свидетельствует о наличии деструктивного вектора аффективно-поведенческого реагирования у указанного контингента. Этому отчасти способствует повышенное чувство вины, которое отмечается как в целом по выборкам, так и в большем количестве КПФ по сравнению с КТФ.